سبزی های کوهی الموت
تبلیغات
تبلیغات
نوشته شده توسط : سلطان قلبها

به گزارش سایت الموت من، از آنجایی که در سال های اخیر مردم از مضرات استفاده از کودهای شیمیایی در تولید سبزیجات آگاه شده اند، سلامت را در سبزی های کوهی به عنوان سالم ترین و ارگانیک ترین منبع تغذیه جست و جو می کنند.

استان قزوین به دلیل شرایط اقلیمی مناسب محل رشد بسیاری از گیاهان دارویی و سبزی های کوهی خوراکی می باشد و مردم نیز با شناخت گونه های گیاهی، ارزش غذایی، عطر و طعم متفاوت و خواص هر یک از آنها، در سال های اخیر در فصل بهار به دامن کوه رفته و ضمن گشت و گذار به چیدن آنها می پردازند.

استفاده تازه این سبزی ها در غذا و خشک کردن آن برای دیگر فصول امر متداولی است که میزان مصرف سبزی های کوهی را افزایش داده و رونق فروش آن را در بازار داغ کرده است.

در سال های گذشته فقط ساکنین مناطق روستایی از گیاهان کوهی خوراکی استفاده می کردند این در حالی است که اکنون فروش آن در مغازه ها و بازار منبع درآمدی برای روستاییان محسوب می شود.

سبزی های کوهی استان قزوین که برخی از آنها با سایر مناطق کوهستانی کشور مشترک است در غذاهایی همچون آش، کوکو، پلو و بورانی و مخلوط آن در ماست و حتی نان به عنوان سبزی خوراکی مورد استفاده قرار می گیرند.

سیریش، والک، گل آقا، غازیاقی، چنگک، کنگر و قارچ برای استفاده در غذا و کاکوتی، قوچ اوتی، آویشن و توکلیجه برای استفاده در دوغ، ماست و یا تهیه دمنوش و بولاغ اوتی، پونه، مرزه کوهی و داغ سوقانی جایگزین سبزی خوردن می باشند.

همچنین شنگ، ریواس و ترشک از جمله گیاهانی می باشند که بصورت خام و تفننی استفاده می شود.

گیاهان دارویی نیز به دلیل گرایش مردم به طب سنتی مورد اقبال است و بسیاری از شهروندان با مطالعه خواص آنها به تهیه آن در بازار و عطاری ها اقدام می کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین از رویش 250 نوع گونه گیاهان دارویی در قزوین خبر داد و گفت: این گیاهان دارویی شامل زیره کوهی، گل گاو زبان، آویشن، عناب، گل بنفشه، کاکوتی، گلپر، گل ارونه، چله داغی، نپتا، بومادران و بابونه است.

علی اکبر اسدالهی افزود: از لحاظ شکل زیستی گو نه های دارویی استان قزوین شامل 17 درصد درختچه و بوته، 66 درصد علفی چند ساله و 17 درصد علفی یکساله را شامل می شود.

وی با اشاره به اینکه این نوع گیاهان از نظر تنوع زیستی در استان قزوین اهمیت بسیار بالایی دارند، تصریح کرد: بیشترین ارقام گونه های دارویی از اقلیم الموت و طارم سفلی جمع آوری می شود.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین نیز به پوشش گیاهی متنوع مرتعی، درختچه ای و درختی این استان اشاره کرد و گفت: هم اکنون بیش از یک هزار و 100 گونه گیاهی در مرکز تحقیقات این استان شناسایی و جمع آوری شده است.

مهرزاد محصص مستشاری افزود: در مناطق مختلف کشور بیش از یکهزار و 500 گونه گیاهان دارویی شناسایی شده که رویشگاه 250 نوع آن در استان قزوین می باشد.

وی افزود: منطقه الموت بهترین محدوده گیاهان دارویی استان است که در ایستگاه تحقیقاتی زرآباد الموت تمامی گیاهان دارویی منطقه شناسایی شده اند.

محصص مستشاری اضافه کرد: استان قزوین با ظرفیت بسیار خوبی که در منطقه الموت دارد می تواند به قطب گیاهان دارویی کشور تبدیل شود.

استان قزوین دارای 935 هزار و 793 هکتار اراضی طبیعی است که 60 درصد مساحت استان را منابع طبیعی تشکیل داده است.





:: بازدید از این مطلب : 809
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 ارديبهشت 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: